Worstenbroodjes

Verse worstenbroodjes, een roomboterappeltaart? Met wat bereidt jij een ovenvers recept?
Plaats reactie
the matrix
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Worstenbroodjes

Bericht door the matrix »

Gisteren begonnen met de jaarlijkse worstenbroodjes.

Omdat de hoeveelheid groot was voormijn kleine oven heb ik het nodige deeg in 2 gedeeltes gedraaid.

Eerste deel met droge gist , deze in de melk suiker en boter op temperatuur gebracht en ondachtzaam vanwege ook een supersnelle opwarmende nieuwe inductirplaat deze te hoog opgewarmd.
Ik had dit niet echt in de smiezen , maar na een half uur, amper gerezen deeg.
Verdorie omdat ik nog geen relatie had gelegd met het verwarmde vocht met gist, toch maar de worstjes erin en afgebakken. Op zich wel gelukt maar brood is iets te hard.

De tweede partij had ik met verse gist, die toen bezorgd was na de eerste run.
En had om welke reden dan ook dit in de melk suiker en boter nog niet op de inductie gezet.

Toen ik het deeg ging maken hoefde ik nauwelijks het mengsel te verwarmen en draaide het deeg, dit rees bijzonder goed en uiteindelijk succesvol en kon mijn 2e serie afbakken, super mooie broodjes en zachte brood.

Naderhand uitpluizen waarom eerste fout was gegaan.

Stom stom stom, als zoon van een bakker had ik moeten weten dat gist, droog of vers NOOIT verwarmd mag worden boven de 40° anders slaat de gist dood en doet niks. en dat was bij de eerste serie wel gebeurd.

Schuld ligt bij mij en het wennen aan de standen van de nieuwe inductie plaat.

Vorige plaat verwarmde heel oppervlak , deze nieuwe meet de omtrek van de pan en verwarmd dan alleen die plek. Dus wat voorheen standje 3 was is nu standje 1. , ben al wat vaker hiermee de mist in gegaan.

Maar let dus op dat gistmengsel nooit boven de 40° uitkomt , dus ook met droge gist rechtstreeks bij bloem en zout en suiker nooit mixen met hete melk/water maar lauwe melk./water

TIP, verse gist kan ingevroren worden, doe dit luchtdicht, dan blijft die gist 1- 2 jaar goed!!
Ik gebruik voortaan verse gist. Vuistregel droge gist: verse gist = 1:3 dus 10 gram droog = 30 gram vers.

Fijne jaarwisseling en veel bakplezier.
freggel1
Site Admin
Has thanked: 49 times
Been thanked: 117 times
Contacteer:

Re: Worstenbroodjes

Bericht door freggel1 »

Ik had ook een probleem met droge gist hier.

Ik had bolussen gemaakt maar daar zat totaal geen leven in.
Ook daarna bij een suikerbrood, dit rees ook totaal niet.

Ik had de gist niet te warm gebruikt, maar het was gewoon een kwestie dat de poeder te oud was.

Verder bedankt voor de tips.

Jij ook een fijne jaarwisseling met al jou familie!
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
Arjan E.
Has thanked: 39 times
Been thanked: 27 times

Re: Worstenbroodjes

Bericht door Arjan E. »

Ik waardeer het recept, maar moet ook tegelijkertijd bekennen niet de grootste fan te zijn van worstenbroodjes.

Op één of andere manier is er op de achtergrond een “zuurtje” aanwezig wat ik niet prettig vind.

Of dat dit nu van het deeg af komt of van het vlees ben ik nog altijd niet achter.

Neemt niet weg dat ik je wil bedanken voor het delen van dit recept👍🏼
Plaats reactie