Ik heb vandaag mijn grootste angst onder ogen gezien: werken met bladerdeeg!
Ditmaal niet voor de befaamde Koopmans diepvriesplakjes gekozen maar een rol vers bladerdeeg uit de koeling van de Jumbo(huismerk). Deze kan je mooi zelf op maat maken.
Bij deze de ingrediënten:
1 rol vers bladerdeeg van de jumbo uit de koeling (huismerk)
1 pakje mexicano’s uit de vriezer (de echte, en niet die smakeloze dingen van mora)
1 klein bakje wijko satesaus kant en klaar (kleinste bakje)
1 eigeel
1 snufje zout
Eventueel een frituurpan
Eventueel wat ketjap Manis
Eventueel wat gembersiroop
Eventueel voor de liefhebber van extra pittig, wat sambal
Hier zal ik zeggen hoe ik het heb gedaan:
Ik heb het pakje mexicano’s de dag van tevoren gefrituurd, dan krijgt ie een mooiere bruine kleur, en ze helemaal laten afkoelen.
Vandaag de rol bladerdeeg uitgerold en de mexicano’s hier op uitgemeten.
Vervolgens de satesaus wat aangelekkerd met wat ketjap en gembersiroop in een bakje en met een dessert;repeltje een mooie laag op de bodem gelegd.
Hier bovenop de reeds gefrituurde koude Mexicano gelegd, om daar bovenop de toplaag bladerdeeg te leggen.
Zijkanten aangedrukt met een vork, en de bovenkant met een mes kleine sneetjes gemaakt in het deeg, en op de bakplaat gelegd.
Daarna bestreken met het eigeel vermengd met het snufje zout.
En daarna in de hete lucht oven gedaan voor 25 minuten (halverwege de bakplaat 180 graden horizontaal gedraaid voor een gelijke warmteverdeling en kleur.
Na 25 minuten waren ze klaar en zagen ze er zo uit:

Ze waren fantastisch lekker!
Ga ik ze nog eens maken? Jazeker.
Zijn er dingen die beter hadden gekund? Jazeker, had de zijkant van de broodjes erg smal gelaten, aangezien ik niet zeker wist of ik uit zou komen met het deeg, nu ik weet dat ik dat red, ga ik de volgende keer gewoon het deeg in vieren verdelen, op die manier wordt het aandrukken met de vork iets makkelijker, ik had nu de dikte van de snack vergeten mee te nemen in de breedte, waardoor het best penibel werdt om het aan te drukken.
Als je alle ingrediënten kunt verdragen, dan is dit zeker leuk om een keer te maken.
En hoewel bladerdeeg mijn grootste angst was, vond ik ze voor mijn doen prima gelukt