Varkens ribeye griekse stijl aan het spit.

Met heerlijk weer of bij de buitenkachel een lekkere Tomahawk bakken op houtskool.
Hoe doe jij het?
Plaats reactie
freggel1
Site Admin
Has thanked: 75 times
Been thanked: 191 times
Contacteer:

Varkens ribeye griekse stijl aan het spit.

Bericht door freggel1 »

Afgelopen vrijdag 4 van die lappen vlees a 250 gram per stuk aan de spies geregen, met tussen de lappen een dikke schijf verse ananas.

De ribeye heb ik zelf niet gekruid, dat had de slager al gedaan waar ik deze gekocht had.

De ananas heb ik gemarineerd met een marinade van 250 ongezouten roomboter, na dat de boter gesmolten was heb ik daar 200 gram donkere basterdsuiker aan toegevoegd en een flinke scheut strohrum 80%.

Ribeye en de ananas een uur boven de briketten laten draaien met het spit, en intussen de zoete marinade over de ananasschijven gesmeerd met een kwastje.

Daarna het restant van de marinade in een ovenschaal gedaan en ook nog 3 appels die ik nog had liggen in parten gesneden en aan de marinade toegevoegd.

Daarna de ribeye en de ananas van het spit gehaald en in de ovenschaal gedaan.

Toen was het opscheppen en smullen maar.

Afbeelding
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
Arjan E.
Has thanked: 63 times
Been thanked: 50 times

Re: Varkens ribeye griekse stijl aan het spit.

Bericht door Arjan E. »

Ziet er heel smakelijk uit allemaal, maar wat is er precies “Griekse” stijl aan als ik vragen mag?

Nu ben ik nog niet zo heel vaak in Griekenland geweest, ga straks in September pas voor de 15e keer, maar ik heb nog nooit ergens in Griekenland een gerecht met rundvlees en ananas op de kaart gezien.🤷🏼‍♂️

Of heeft de slager een Griekse kruidenmix gebruikt?

Neemt trouwens niet weg dat ik het best had willen proberen😁
freggel1
Site Admin
Contacteer:

Bericht door freggel1 »

@Arjan E die griekse stijl weet ik ook niet, ik zal de volgende keer eens op de verpakking kijken.

Maar het is geen rund, maar varkensvlees. ;)
freggel1
Site Admin
Contacteer:

Bericht door freggel1 »

Ik heb het even opgezocht:

Een "varkens rib eye" is feitelijk een stuk ontbeende schouderkarbonade, vaak van Iberico varkens, wat zorgt voor een malse, sappige smaak met veel intramusculair vet.

"Griekse stijl" verwijst naar een bereidingswijze, vaak met een simpele kruidenmix van zout, peper, en soms olijfolie en knoflook, vergelijkbaar met de recepten voor gegrilde vleesgerechten in de Griekse keuken.

De bereiding omvat meestal eerst kruiden, gevolgd door aanbraden en vervolgens garen op de barbecue of in de oven, totdat de gewenste kerntemperatuur is bereikt.
Arjan E.
Has thanked: 63 times
Been thanked: 50 times

Bericht door Arjan E. »

Dan is het waarschijnlijk toch de kruidenmix en bereidingswijze geweest, hetgeen wat voor mij het dichtste bij komt is taco al pastor, dat is varkensvlees met ananas. Maar dat komt dan weer niet uit Griekenland, dat komt van de hele andere kant van de wereld😉

De kruidenmix zelf is overigens wel typisch Grieks, zout, peper, olijfolie, knoflook, al wordt daar nog vaak (Griekse) oregano en citroensap aan toegevoegd.

Griekse vleesgerechten zijn echt heerlijk.

Overigens worden er in stoofschotels vaak wat meer aardse smaken gebruikt, zo vind je in stifado vaak kaneel terug, iets wat wij maar weinig gebruiken in combinatie met vlees, wel heel lekker overigens.

De Nederlandse keuken is wat dat betreft erg saai.🙈
Plaats reactie